Blog: De opkomst van de mobiele bezoeker

Mobiele apparaten: je kan er niet meer omheen. Het straatbeeld is flink gevuld met mensen die hun smartphone aan hun hand gelijmd lijken te hebben. In de trein en in lunchrooms kom je steeds meer tablets tegen. Kortom, we zijn connected. Veel mensen maken continu gebruik van het internet, zelfs onbewust. Voor website-beheerders en webontwikkelaars is dit iets om rekening mee te houden. Niemand kan meer om mobiele bezoekers heen. 

De cijfers

De statistieken liegen er niet om. In Nederland is het aantal website bezoeken met mobiele apparaten sinds begin 2011 tot eind november 2012 verviervoudigd. In de hele periode voeren daarbij twee mobiele platformen de boventoon: Apples iOS (iPhone, iPad en iPod) en Googles Android. iOS voerde een hele tijd de lijst aan, met een marktaandeel van 50%, echter heeft Android dit het besturingssysteem van Apple sinds juni 2012 ingehaald en lijkt nog steeds te stijgen. De andere mobiele systemen in de top tien, zoals SymbianOS (Nokia en Samsung), Blackberry OS en Windows Phone lijken inmiddels amper een rol te spelen. 

Wereldwijd geven de cijfers een vergelijkbare trend aan, hier is het aantal mobiele bezoekers verdrievoudigd. Opvallend is dat de stijging in Europa groter is dan in Noord-Amerika (een verdubbeling), maar het percentage mobiele gebruikers ligt eind november 2012 wel hoger in Noord-Amerika. 

Consequenties voor website-beheerders

Het feit dat we overal connected zijn, is fijn voor website-beheerders. Immers heeft iedereen nu de mogelijkheid om op elk moment een website te bezoeken. Je krijgt een berichtje via WhatsApp met een link? Gelijk de site bekijken. Een link in een tweet of een Facebook-post? Meteen controleren die handel. In de statistieken van je website zul je ongetwijfeld ook een toename van het aantal mobiele bezoekers kunnen ontdekken. Het aantal bezoekers is waarschijnlijk gegroeid dankzij mobiele apparaten, maar dat is natuurlijk erg slecht met cijfers te bevestigen. 

Meer activiteit op je website dus. Voor een beheerder van groot belang. Maar wellicht ook wel meer interactie, wat nog veel belangrijker is. Een website kan je snel even liken of retweeten met je telefoon. Tegenwoordig zitten zowel Twitter als Facebook helemaal ingebakken in iOS, een link snel delen was nog nooit zo makkelijk. Maar je zult hierdoor ook moeten nadenken over de gebruiksvriendelijkheid van je website op verschillende platforms. 

Mijns inziens zijn twee zaken hierbij voornamelijk van belang. Het feit dat vrijwel alle mobiele apparaten een touchscreen hebben en de enorme variatie in schermformaten. 

Omgaan met touchscreens

Touchscreens worden over het algemeen bestuurd met vingers. Vroeger werd er bijna altijd een pennetje bijgeleverd, maar dat is al lang niet meer het geval. Uiteraard zijn deze nog steeds te krijgen, maar mijn ervaring is dat deze makkelijk kwijt raken en je ze er echt niet voor alles bij pakt. Het moet in mijn ogen ook niet nodig zijn om een pen of een stylus te gebruiken. Een site moet geschikt zijn voor vingers of er moet in ieder geval goed gezoomd kunnen worden. 

Dat betekent dat het best wel eens handig kan zijn om een apart ontwerp te maken voor mobiele apparaten, waarin knoppen groter zijn of verder van elkaar vandaan staan. Gepriegel wil je vermijden. Menu's van websites zijn hier een notoir voorbeeld van. Vaak veel links dicht op elkaar en soms ook heel frustrerend: hoe krijg je een submenu uitgeklapt?! In veel gevallen kun je er op een desktop met je muis overheen gaan, maar op een touchscreen is er geen cursor die je kan verplaatsen. Gelukkig houden mobiele browers daar wel rekening mee, maar niet in alle gevallen gaat het automatisch goed. 

Scrollen op een touchscreen is wel erg makkelijk, behalve wanneer dit een los venster in een pagina betreft (een iframe). Dan wordt het al een stuk minder gebruiksvriendelijk. 

Zoveel schermformaten als mobiele apparaten

Het exacte schermformaat van de bezoekers van je website valt al jaren niet meer te voorspellen. Niet alleen bestaat er veel variatie in de resolutie van monitors, ook zorgen verschillende browsers voor verschillen in de beschikbare ruimte en laten we het vooral niet hebben over de talloze werkbalken die geïnstalleerd kunnen worden. Mobiele apparaten maken de variatie nog veel groter. Eerst werden monitors steeds groter, met de opkomst van deze apparaten werden de schermen juist weer kleiner. Voordeel is wel dat de resolutie vaak erg goed is, waardoor websites wel in het geheel getoond kunnen worden. 

Voorspellen wat de gemiddelde bezoeker bij het laden van een website precies ziet en wat er buiten het beeld valt, is er niet meer bij. Dit is eigenlijk ook niet zo van belang, zeker niet bij mobiele apparaten, waarop je met één vingerbeweging door een pagina heen loopt. Het hele "above the fold"-verhaal is steeds meer achterhaald. 

Maar ook op een klein scherm met een hoge resolutie, wordt tekst klein getoond in een grote website. Het kan dus zeker wel de moeite zijn om je website aan te passen aan verschillende formaten. Een techniek die hiervoor toegepast kan worden, is "responsive design". Hierbij maakt de designer in feite drie aparte designs voor (bijvoorbeeld) drie type apparaten, zeg een desktop, tablet en een smartphone. Wanneer het schermformaat van een bezoeker groter is dan de minimale waarde voor het desktop-design, dan wordt die gekozen. Is het schermformaat kleiner, dan wordt de tabletversie gebruikt. De verschillende designs zijn niet helemaal verschillend, vaak verplaatsen bepaalde elementen of vallen sommige minder nuttige blokken weg bij een kleiner schermformaat. De site behoudt hierdoor wel overal het unieke karakter en het is minder werk dan een drie geheel losse designs. 

De website-bouwer als adviseur 

Als website-beheerder is het dus goed om je te verdiepen in het gebruik van mobiele apparaten en het gedrag van de bezoekers van je website. Bekijk de statistieken van de site eens en vooral naar de gebruikte platformen, browsers, schermformaten, etc. Test je website ook eens op je smartphone of tablet, werkt de boel eigenlijk wel handig op dit moment? 

Wil je het echt goed aanpakken, dan zullen er wat zaken op technisch gebied geïmplementeerd moeten worden. Je website-bouwer kan hierbij goed als adviseur dienen, maar maak zelf wel een overzicht van je wensen omtrent de aanpassingen. 

Bij Eastground weten we als geen ander hoe frustrerend het kan zijn als bepaalde zaken slecht werken op mobiele apparaten. Ook wij zijn connected met onze smartphones en tablets. Uit gewoonte worden websites vrijwel altijd een keer bekeken op deze apparaten en wanneer we wat geks tegen komen, proberen we het op te lossen en denken we mee op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. 

Hiernaast zijn we ook zeer goed in staat om applicaties te maken die specifiek op mobiele apparaten gebruikt worden. Denk hierbij aan apps die je kunt downloaden (native apps), maar ook aan mobiele applicaties die via een browser te gebruiken zijn (html5 apps). In het kort: we hebben wat met mobiel en we helpen je graag verder met onze kennis en ervaringen. 

Tel. 071 8200 002