Blog: Zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie of search-engine optimisation (SEO) is een veelvoorkomende term op internet. Er valt veel over te zeggen en er zijn ontzettende veel (zichzelf-verklaarde) experts die je graag (tegen betaling) helpen je site zo hoog mogelijk in zoekmachines te krijgen. Maar wat kan je zelf nu eigenlijk doen om je pagerank omhoog te krijgen en wat zegt zo'n pagerank nu eigenlijk?

Links van en naar je site

Bij je site naar boven halen in zoekmachines moet je eerst beseffen dat zoekmachines geen alwetende machines zijn die gelijk weten wat er allemaal online te vinden is. Ze zijn beperkt in hun "kennis" doordat ze vrijwel alleen sites leren kennen middels links op andere sites. Er moet dus ergens iemand tegen de zoekmachine verteld hebben dat jouw nieuwe site online staat. Pas dan gaat een zoekmachine je site doorzoeken.

In principe geldt: hoe meer links naar jouw site, hoe hoger je ranking. Hierbij helpt het wel als de sites die naar jouw site linken ook relevante content bevatten. Sterker nog, het kan een negatief effect hebben als je link op grote verzamelsites staat die qua onderwerp niks te maken hebben jouw site. Kwalitatieve links, daar gaat het dus om.

Maar links naar je site is natuurlijk niet alles. Links van jouw site naar een andere site kunnen ook meehelpen. Tenminste, als deze site niet bekend staat als een slechte site of totaal niet relevant is voor jouw pagina's. Let dus wel een beetje naar wat je linkt. Om slechte invloeden te verminderen, zorgen veel weblogs ervoor dat links in comments niet gevolgd worden door zoekmachines.

Gestructureerde teksten

Het uiteindelijke doel van zoekmachine-optimalisatie is natuurlijk zoveel mogelijk bezoekers naar jouw site leiden. Maar de ranking in zoekmachines is gebaseerd op elementen die de gebruiksvriendelijkheid van een site bepalen. Het gebruik van kopjes en paragrafen bijvoorbeeld, of alternatieve teksten bij afbeeldingen, zodat als deze niet laden er toch een omschrijving komt te staan. Kortom, een goede structuur. Bij websiteman proberen we dan ook zoveel mogelijk dit soort zaken door te voeren. Onze tips over SEO richten zich voor een groot deel dan ook op het gebruik van stijlen, het markeren van bepaalde termen en het werken met omschrijvingen voor afbeeldingen en links. Maar zorg dat je het niet overdrijft! De mooiste sites zijn degene die je makkelijk kan lezen. Geen kerstbomen dus! Pas op met het aanbrengen van verschillende kleuren in de tekst of het handmatig aanpassen van het lettertype. Hoe minder gebruiksvriendelijk, hoe minder zoekmachine-geoptimaliseerd.

De juiste zoektermen

Wat toch het meest belangrijk blijft bij het trekken van mensen vanuit zoekmachines is het gebruik van de juiste zoektermen. Zorg dat de zoektermen waarmee je gevonden wilt worden voorkomen in de content! Hierbij is structuur ook belangrijk. Kernwoorden in kopjes worden bijvoorbeeld als belangrijker gezien dan kernwoorden in paragrafen. Denk dus na over wat je waar zet. Maar ook hierbij blijft gelden: overdrijf niet! Het heeft geen zin om je hele site op te zetten in de kop1-stijl, dat is ook niet gebruiksvriendelijk.

Verder kan je de zoektermen ook kwijt bij omschrijvingen van afbeeldingen en links en natuurlijk in de algemene omschrijving van je site. In het websiteman-systeem vind je dit onder Algemene instellingen.

Pagerank

Vaak wordt er gesproken over pagerank wanneer het gaat over zoekmachine-optimalisatie. Dit is in feite het resultaat van een complexe formule, bedoelt om de invloed van een site te meten. Het algoritme is bedacht door Larry Page (oprichter Google) en de exacte formule is alleen bekend bij Google.

In de basis is de pagerank een berekening de uitgaat van de pagerank en het aantal links op een gelinkte site of een site die naar jouw site linkt. Maar tegenwoordig wordt er met veel meer zaken rekening gehouden. Hierdoor is de berekening enorm complex geworden en aangezien niemand hem helemaal kent, valt er ook slecht mee te werken.

Wat zegt een pagerank dan eigenlijk? Je kan het het beste zien als een indicatie voor de interesse die er bestaat voor jouw site. Immers, het gaat voornamelijk om link-relaties. Waar het wel weinig over zegt, is hoe makkelijk je gevonden wordt. Ook sites met een relatief hoge pagerank zullen bij niet-relevante zoektermen ook niet naar boven komen. Het zegt dus niets over hoe goed een bepaalde zoekterm is.

Wat te doen?

Wat zoekmachines het liefste willen, is dat jij een gebruiksvriendelijke site maakt met unieke content om een bepaald thema. In feite komt dit neer op regelmatig verse content en een goede structuur van je site en teksten. Dat is belangrijk. Als je daarbij ook nog even erop let dat de voor jou belangrijke zoektermen terugkomen op je site, dan komt het wel goed. En zo niet, raadpleeg ons! (Of kijk op onze support-site.)

Tel. 071 8200 002